Rozdiel medzi profesionálnou a hraciou grafickou kartou
Väčšina používateľov programu ProEngineer si pri kúpe nového hardwaru kladie otázku, prečo kupovať pracovnú stanicu s profesionálnou grafickou kartou Quadro (Nvidia) alebo FireGL (ATI). Je v nich však naozaj taký rozdiel oproti herným radám? Je ich niekoľkonásobne vyššia cena naozaj opodstatnená? Na to všetko sa dnes pozrieme.
![]() |
Nvidia Quadro sú grafické karty určené pre grafikov, dizajnérov, architektov a pre prácu v rôznych iných oblastiach, kde sa požaduje vysoký grafický výkon. Séria Quadro sa delí na FX M (prenosné počítače), NVS (biznis sféra, grafy, vyšší počet monitorov) a FX sériu zameranú na pracovné stanice. NVidia nevyvíja pre karty Quadro samostatné čipy, ale používa osvedčené herné karty. V čom je teda rozdiel? Karty Quadro vyrábajú iba vybraní výrobcovia, kde sú prísnejšie podmienky na výrobu (čipy sa vyrábajú z kvalitnejších materiálov a sú taktované na vyššie frekvencie, samozrejme to isté platí aj pre pamäte, ktoré navyše využívajú ECC - korekciu chyby pre zabezpečenie presnosti). Výrobcovia hracích kariet majú väčšiu voľnosť pri návrhu v určitých častiach hardwaru. Najväčších rozdielom je však firmware, ktorý je optimalizovaný pre profesionálne aplikácie, a rovnako je rozdiel v driveroch, ktoré sa často vyvíjajú pre konkrétnu aplikáciu (Nvidia úzko spolupracuje s mnohými CAD spoločnosťami vrátane PTC). Pri špecifikáciách programu ProEngineer nájdete certifikovanú pracovnú stanicu a typ ovládača, ktorý zabezpečí, že ProEngineer využije všetky vlastnosti karty korektne. Pri inom ovládači alebo hracej karte to už nemusí platiť, a tak vznikajú artefakty, napr. pomalé prekresľovanie v 3D náhľade. Ak to zhrnieme, Quadro zaručuje najvyššiu možnú kvalitu karty, odladený firmware a podporu ovládačov, ktoré NVIDIA pravidelne aktualizuje (aj po skončení ich výroby) pre kompletnú radu grafických kariet rodiny Quadro.
- Vyhladzovanie bodov a drôteného modelu (sieťoviny) – antialiasing: Mnoho aplikácii, najmä v CAD priemysle, ponúka nastavenie využitia vyhladených bodov a hrán (sieťoviny). Ak je táto voľba zapnutá, dovoľuje používateľovi pracovať v náhľade 3D s modelom, ktorého hrany sú precízne zobrazené bez aliasu.
- Logické operácie: Mnoho aplikácii, najmä v CAD priemysle, ponúka nastavenie využitia vyhladených bodov a hrán (sieťoviny). Ak je táto voľba zapnutá, dovoľuje používateľovi pracovať v náhľade 3D s modelom, ktorého hrany sú precízne zobrazené bez aliasu.
Kompletný výpis rozdielov nájdete v tomto oficiálnom pdf dokumente od Nvidie:
![]() |